Förebyggande

Att vara steget före när man har hand om barn med ADHD/autism är för mig A och O.

Genom förberedelser och planerade ”vilor” under dagen kan man komma långt! När man som förälder tvingas påpeka detta gång på gång på gång och det ändå blir pannkaka av alltihopa, då blir man både orkeslös och ledsen.

Att i skolan/förskola ha rätten att gå ifrån och vila, skärma av, ladda batterierna borde vara en självklarhet. Tyvärr är det inte det. De barn som håller ihop de flesta dagar för att sedan släppa ut allting hemma, de som ”har haft det så bra idag”. De barnen är lätt att missa.  Deras behov glöms allt för ofta bort. ÄVEN om det påminns hela tiden.

Läroplanen är tydlig. Förskolan/skolan ska vara till för alla. Den ska vara anpassad för individen. Vad är det då som gör att detta väldigt ofta inte efterföljs?

Okunskap, det är den främsta orsaken tror jag. Men kunskap kan man lätt skaffa sig. Och gör man inte det så kommer vi till ointresset.

Men hur kan ointresse få genomsyra så många verksamheter? Man möter föräldrar som påtalar detta gång på gång och deras barn kommer i kläm! Att vara kvar på ett arbete där man inte fullgör sina plikter, VARFÖR är det okej när det kommer till förskola/skola? På vilken annan arbetsplats som helst så hade den personen fått gå.20160513_075600..

Så då kommer vi till nedskärningar och personalbrist.  Det finns många bra pedagoger och lärare. Dessa kämpar och sliter för våra barn men alltför ofta kämpar de i motvind! Hur länge orkar dessa vuxna? Det känns alltid som en tidsfråga innan hen slutar, säger upp sig. Ofta har personen för länge sen gått över sin gräns men haft svårt att släppa taget om det som de brinner för, barnen!

Samarbetet mellan hem och förskola/skola är ytligare en sak ur läroplanen. Hur viktigt detta är för helheten. Hur kommer det då att så många pedagoger ignorerar, inte lyssnar till när föräldern påtalar vad som behövs, i förebyggande syfte? Varför är det okej att låta det ”vara en bra dag” hos dem för att sedan krascha hemma? Helheten. För barnens bästa. Samarbete. Många gånger under all kritik.

 

Jag önskar till alla barn, till alla familjer att stöta på eldsjälarna i förskola/skola. De som ser, hör, gör, är.

Vi förtjänar dom och dom förtjänar oss.